Samspil med mennesker med ændret adfærd og demens

Valgte hold
Kursussted SOSU Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 28. oktober 2024
Startdato 18. november 2024
Slutdato 5. december 2024
Varighed 5,0 dage
Deltagerpris 0 Kr.
Pris for ledige 3503,75 kr. -
Pris udenfor AMU-målgruppe 3503,75 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00 - 15.24
Beskrivelse Samspil med mennesker med ændret adfærd og demens
Kontaktperson konsulenterne
Telefonnr 73334300
Email efteruddannelse@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540624amu133
Minimum antal deltagere 5
Maksimum antal deltagere 28
25 ledige pladser
Fag til kurset:
Samspil med mennesker med ændret adfærd og demens
Skolefagkode: 48478
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 3503,75 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3503,75 kr.

Målgruppe
Uddannelsen er for faglærte medarbejdergrupper som fx social-og sundhedshjælpere eller social-og sundhedsassistenter, samt pædagogiske assistenter, der varetager sundhedsfagligt og/eller pædagogisk arbejde med borgere med demens. Det anbefales at deltageren har erfaring i at arbejde med mennesker med demenssygdomme og en grundlæggende viden om demenssygdom svarende fx til arbejdsmarkedsuddannelsen "42673 personer med demens, sygdomskendskab" og/eller "44327 Omsorg for personer med demens" eller tilsvarende kompetencer.

Formål:
Du får konkrete metoder til at fremme livsudfoldelsen hos mennesker med demens således at adfærdsforstyrrelser og psykiske symptomer mindskes og der opstår mulighed for oplevet livskvalitet. Gennem en faglig bevidsthed opnår du en særlig demensfaglig forståelse for tilgange, relationelle betydninger og gensidige adfærdsmæssige påvirkninger i interaktionen mellem dig som fagprofessionel og mennesket med en demenssygdom.

Indhold:
Med udgangspunkt i en personcentreret tilgang, demensfaglig forståelse og metoder kan deltageren arbejde med:- betydningen af adfærdens gensidige påvirkning i interaktionen, herunder reaktioner og roller, der styrker relationer mellem den fagprofessionelle og mennesket med demenssygdom.- refleksion af egen adfærds indvirken og regulering i samspillet, samt tage ansvar i relationen med mennesket med demenssygdom. - anvendelse af viden om sansestimulationens betydning for trivsel- og samarbejde med mennesket med demens, samt en forståelse for tegn og symptomer på understimuli/overstimuli.- betydningen af forebyggende indsats for at minimere magtanvendelse ved mennesker, der udviser ændret adfærd og psykiske forstyrrelse i forbindelse med demenssygdom. - at fremme livsudfoldelsen hos mennesker med demenssygdom ved at styrke identiteten, integriteten og selvbestemmelsesretten ud fra kendskab til socialpædagogisk faglighed.