Praktikvejleder for den oplæringsansvarlige

Valgte hold
Kursussted Rybners, Storstrømsvej 39, 6715 Esbjerg N
Varighed 2,0 dage
Deltagerpris 256,00 kr.
Pris for ledige 1639,60 kr. -
Pris udenfor AMU-målgruppe 1639,60 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Kontaktperson Maja Holden Jørgensen
Telefonnr 76133373
Email mhjo@rybners.dk
Minimum antal deltagere 18
Maksimum antal deltagere 22
Status Kontakt skolen
Fag til kurset:
EUD-Praktikvejledning - for den daglige oplærer
Skolefagkode: 49234
Varighed: 1,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 128,00 kr.
Pris for ledige: 819,80 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis man har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse og faget findes på positivlisten)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 819,80 kr.

Målgruppe
Kurset er målrettet praktiklærere/svende, der er varetager den daglige oplæring af eleven.

Formål:
Kurset er målrettet lærersvende, der varetager den daglige oplæring af lærlinge. Lærlinge er ikke ens, og derfor er det vigtigt at have redskaber, der sikrer konstruktiv og tillidsskabende dialog med lærlingen samt kendskab til læringsstile, der understøtter effektiv læring. Det er også vigtigt at sikre en faglig progression i oplæringen, som skaber sammenhæng i det samlede uddannelsesforløb. På dette kursus bliver du klogere på de redskaber, du som lærersvend kan bruge til at fremmer trivsel og fastholdelse af lærlingen i uddannelsesforløbet til glæde for lærlingen og virksomheden.

Indhold:
Efter endt uddannelse kan deltageren:- Planlægge modtagelse af eleven/lærlingen, så denne føler sig velkommen og inkluderet i et arbejdsfællesskab (fx sjak).- Introducere arbejdsopgaver, så eleven/lærlingen opnår forståelse for uddannelsens faglige mål.- Integrere eleven/lærlingen i virksomhedens arbejdskultur.- Anvende metoder og redskaber, herunder kendskab til læringsstile og deres anvendelse i praksis til instruktion og vejledning, der bidrager til, at eleven/lærlingen bliver medspiller i virksomheden.- Give løbende, konstruktiv feedback, der støtter elevens/lærlingens ansvar for egen uddannelse, og som udvikler og fastholder eleven/lærlingen i uddannelsen.- Gennemføre motiverende samtaler, der sikrer fagligprogression i elevens/lærlingens uddannelse og skaber sammenhæng i uddannelsesforløbet.
EUD-Praktikvejledning for den uddannelsesansvarl
Skolefagkode: 49580
Varighed: 1,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 128,00 kr.
Pris for ledige: 819,80 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis man har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse og faget findes på positivlisten)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 819,80 kr.

Målgruppe
Den uddannelsesansvarlige i praktikvirksomheden.

Formål:
Den uddannelsesansvarlige i et lærested har det overordnede ansvar for lærlingens oplæringsforløb. Kurset sætter fokus på de regler og retningslinjer, som den uddannelsesansvarlig skal have styr på. Kurset har også fokus på de konkrete arbejdsopgaver den uddannelsesansvarlige skal varetage herunder bl.a.: - Udarbejdelse og justeringer af lærlingens uddannelsesplan. - Samarbejdet med skolen. - Planlægge hvem og hvordan evalueringen af lærlingens og virksomhedens samarbejde gennemføres. - Sikre at praktikerklæring/logbog udfyldes og underskrives. - Planlægge hvem der er lærlingens oplærer/læresvend i oplæringsforløbet. - Information om løn og ansættelsesforhold. - Ansøgning om specialpædagogisk støtte hvis lærlingen har behov for det.

Indhold:
Efter endt uddannelse:- Kan deltageren planlægge og tilrettelægge elevens/lærlingens uddannelsesforløb efter gældende uddannelsesordning.- Har deltageren kendskab til at lærerstedets ansvar for elevens/lærlingens uddannelsesforløb er fastlagt efter love og regler for uddannelsen.- Har deltageren kendskab til lærerstedets lovpligtige opgaver vedr. udarbejdelse af uddannelsesplan og logbog/praktikerklæring for eleven/lærlingen.- Har deltageren kendskab til det lovpligtige samarbejde mellem lærerstedet og erhvervsskolen om elevens/lærlingens præstationer og faglige udvikling.- Kan deltageren anvende redskaber til kvalitetssikring, herunder brug af logbog/praktikerklæring og elevsamtaler.- Har kendskab til, at elever/lærlinge kan have forskellige kulturelle baggrunde og individuelle behov, der kan have betydning for deres muligheder for inklusion i arbejdsfællesskaberne.- Kendskab til, at der kan søges om specialpædagogisk støtte til elever/lærlinge med funktionsnedsættelser.