EUD-Oplæringsvejledning for den daglige oplærer

Rybners, Storstrømsvej 39, 6715 Esbjerg N
21. oktober 2024 Kontakt skolen
30. september 2025 Valgt Kontakt skolen
Valgte hold
Kursussted Rybners, Storstrømsvej 39, 6715 Esbjerg N
Varighed 2,0 dage
Deltagerpris 428,00 kr.
Pris for ledige 1857,60 kr. -
Pris udenfor AMU-målgruppe 1857,60 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:15 - 15:39
Beskrivelse EUD-Oplæringsvejledning for den daglige oplærer
Kontaktperson Mette Sanvig Sand
Telefonnr 76133134
Email msje@rybners.dk
Minimum antal deltagere 17
Maksimum antal deltagere 18
Status Kontakt skolen
Fag til kurset:
EUD-Oplæringsvejledning for den daglige oplærer
Skolefagkode: 49998
Varighed: 1,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 214,00 kr.
Pris for ledige: 928,80 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis man har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse og faget findes på positivlisten)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 928,80 kr.

Målgruppe
Kurset er målrettet oplæringssvende, der er varetager den daglige oplæring af eleven/lærlingen.

Formål:
Kurset er målrettet læresvende, der varetager den daglige oplæring af elever/lærlinge. Elever/lærlinge er ikke ens, og derfor er det vigtigt at have redskaber, der sikrer konstruktiv og tillidsskabende dialog med eleven/lærlingen samt kendskab til læringsstile, der understøtter effektiv læring. Det er også vigtigt at sikre en faglig progression i oplæringen, som skaber sammenhæng i det samlede oplæringsforløb. På dette kursus bliver du klogere på de redskaber, du som læresvend kan bruge til at fremme trivsel og fastholdelse af eleven/lærlingen i oplæringsforløbet til glæde for eleven/lærlingen og lærested.

Indhold:
Efter endt uddannelse kan deltageren:- Planlægge modtagelse af eleven/lærlingen, så denne føler sig velkommen og inkluderet i et arbejdsfællesskab (fx sjak).- Introducere arbejdsopgaver, så eleven/lærlingen opnår forståelse for uddannelsens faglige mål.- Integrere eleven/lærlingen i lærestedets arbejdskultur.- Anvende metoder og redskaber, herunder kendskab til læringsstile og deres anvendelse i praksis til instruktion og vejledning, der bidrager til, at eleven/lærlingen bliver medspiller i lærestedet.- Give løbende, konstruktiv feedback, der støtter elevens/lærlingens ansvar for egen uddannelse, og som udvikler og fastholder eleven/lærlingen i uddannelsen.- Gennemføre motiverende samtaler, der sikrer faglig progression i elevens/lærlingens uddannelse og skaber sammenhæng i oplæringsforløbet.
EUD-Oplæringsvejledning for den uddannelsesansvarl
Skolefagkode: 49995
Varighed: 1,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 214,00 kr.
Pris for ledige: 928,80 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis man har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse og faget findes på positivlisten)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 928,80 kr.

Målgruppe
Den uddannelsesansvarlige i lærestedet.

Formål:
Den uddannelsesansvarlige i et lærested har det overordnede ansvar for elevens/lærlingens oplæringsforløb. Kurset sætter fokus på de regler og retningslinjer, som den uddannelsesansvarlig skal have styr på. Kurset har også fokus på de konkrete arbejdsopgaver den uddannelsesansvarlige skal varetage herunder bl.a.:- Udarbejdelse og justeringer af elevens/lærlingens uddannelsesplan.- Samarbejdet med skolen.- Planlægge hvem og hvordan evalueringen af elevens/lærlingens og virksomhedens samarbejde gennemføres.- Sikre at erklæring om oplæring/logbog udfyldes og underskrives.- Planlægge hvem der er elevens/lærlingens oplærer/læresvend i oplæringsforløbet.- Information om løn og ansættelsesforhold.- Ansøgning om specialpædagogisk støtte hvis eleven/lærlingen har behov for det.

Indhold:
Efter endt uddannelse:- Kan deltageren planlægge og tilrettelægge elevens/lærlingens uddannelsesforløb efter gældende uddannelsesordning.- Har deltageren kendskab til at lærestedets ansvar for elevens/lærlingens uddannelsesforløb er fastlagt efter love og regler for uddannelsen.- Har deltageren kendskab til lærestedets lovpligtige opgaver vedr. udarbejdelse af uddannelsesplan og logbog/erklæring om oplæring for eleven/lærlingen.- Har deltageren kendskab til det lovpligtige samarbejde mellem lærestedet og erhvervsskolen om elevens/lærlingens præstationer og faglige udvikling.- Kan deltageren anvende redskaber til kvalitetssikring, herunder brug af logbog/erklæring om oplæring og elevsamtaler/lærlingesamtaler.- Har kendskab til, at elever/lærlinge kan have forskellige kulturelle baggrunde og individuelle behov, der kan have betydning for deres muligheder for inklusion i arbejdsfællesskaberne.- Har kendskab til, at der kan søges om specialpædagogisk støtte til elever/lærlinge med funktionsnedsættelser.