Kompetenceforløb til ufaglærte omsorgsmedhjælpere

Valgte hold
Kursussted SOSU Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 25. september 2020
Startdato 19. oktober 2020
Slutdato 4. december 2020
Varighed 20,0 dage
Deltagerpris 0 Kr.
Pris for ledige 12060,00 kr. -
Pris udenfor AMU-målgruppe 12060,00 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse Kompetenceforløb til ufaglærte og ledige omsorgsmedhjælpere
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540620amu109
Kursusark Hent pdf
Minimum antal deltagere 8
Maksimum antal deltagere 27
27 ledige pladser
Fag til kurset:
Arbejdet som omsorgsmedhjælper
Skolefagkode: 48116
Varighed: 15,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 8770,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 8770,00 kr.

Målgruppe
Deltagerne er pædagogiske medarbejdere og omsorgsmedhjælpere, der arbejder med borgere med udviklingshæmning eller andre borgere med funktionsnedsættelser i botilbud, bofællesskaber og boformer samt på pædagogiske opholdssteder.

Formål:
Uddannelsen er en basisuddannelse for omsorgsmedhjælpere. Efter uddannelsen kan du i samarbejde med borgere med udviklingshæmning indgå i respektfulde relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse og trivsel. Uddannelsen giver dig viden om borgere med udviklingshæmning, og de retslige rammer for det pædagogiske arbejde. Du lærer at dokumentere dit arbejde og gennemføre pædagogiske aktiviteter under hensyn til borgerens ønsker og behov

Indhold:
Deltagerne kan i samarbejde med borgere med udviklingshæmning, indgå i respektfulde afstemte relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse, udviklingspotentiale, livskvalitet, sundhed, trivsel og samfundsmæssige deltagelse. Deltagerne kan i samarbejde og med afsæt i borgerens ønsker og behov, tilrettelægge en pædagogisk praksis, der giver borgeren støtte, vejledning og indflydelse på egen hverdag. Deltagerne har viden om kommunikation med borgere med udviklingshæmning, herunder alternativ kommunikation og andre støttesystemer. Denne viden kan omsættes i det relationspædagogiske arbejde med borgeren. Deltagerne kan indgå i samarbejde med kollegaer, pårørende og andre samarbejdspartnere, med afsæt i borgerens ønsker og behov. For at underbygge denne praksis kan deltagerne inddrage relevante data, herunder iagttagelser fra praksis, samt beskrive og begrunde det pædagogiske arbejde i forhold til den enkelte borger og gruppen af borgere. Deltagerne kan dokumentere og formidle det iagttagne til kollegaer og øvrige samarbejdspartnere, herunder pårørende. Deltagerne kan anvende et fagsprog, når faglig formidling er passende. Deltagerne kan reflektere og justere egen praksis herunder magtperspektiver i forholdet til borgeren og borgerens trivsel, med henblik på at kunne indgå i en kollegial og faglig dialog. Deltagerne har viden om målgruppen; borgere med udviklingshæmning og deres betingelse som samfundsmæssige deltagere. Herunder adgang til sundhed, inklusion og medborgerskab. Endvidere kan deltagerne aktivt indgå i videreførelsen af døgntilbuddets udvikling, dels ud fra egne erfaringer i arbejdet, dels ud fra en forståelse for sammenhængen mellem arbejdsområdets samfundsmæssige opgaver og den historiske udvikling i menneskesyn og opfattelse af livskvalitet. Deltagerne har viden om lovgrundlaget for området, er bevidst om egen rolle i forhold til at beskytte borgerens retssikkerhed, kender egne rettigheder og pligter og kan anvende denne viden i det daglige arbejde.
Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 48096
Varighed: 2,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1360,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1360,00 kr.

Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til medarbejdere, som deltager i leveringen af offentlige og private serviceydelser inden for såvel social- og sundhedssektoren som det pædagogiske område

Formål:
Deltageren kan, på baggrund af den tilførte viden om hvordan og hvorfor de hygiejniske principper skal bruges i dagligdagen, være med til at afbryde smitteveje, såvel på institutionerne som i den enkelte borgers eget hjem.

Indhold:
Deltageren kan forebygge smittespredning på institutioner og i den enkelte borgers hjem i socialt og pædagogisk arbejde. På baggrund af viden om hygiejniske principper, smittemåder, smitteveje og afbrydelse af smitteveje, kan deltageren anvende generelle smitteforebyggende forholdsregler, herunder udføre korrekt håndhygiejne samt anvende de mest kendte desinfektionsmidler. Deltageren kan handle hensigtsmæssigt på baggrund af kendskab til de mest almindelige infektioner og smitsomme sygdomme, herunder multiresistente bakterier. Eksempelvis kan deltageren anvende værnemidler og isolationsregime, ligesom deltageren opnår en forståelse for, hvornår det er relevant at behandle med antibiotika.Deltageren kan forholde sig til de dilemmaer, de smitteforebyggende forholdsregler giver i hverdagen. Deltageren kan ligeledes videregive viden om de hygiejniske forholdsregler på arbejdspladsen til nyt personale og praktikanter, samt gøre opmærksom på, at god hygiejne er en naturlig del af arbejdet.
Velfærdsteknologi i det daglige omsorgsarbejde I
Skolefagkode: 48879
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1930,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1930,00 kr.

Målgruppe
Målgruppen for denne AMU-uddannelse er social- og sundhedshjælpere eller andre med lignende jobfunktioner, der anvender velfærdsteknologiske løsninger i pleje- og omsorgsopgaver i borgerens eget hjem.

Formål:
På uddannelsen får du kendskab til formålet og hensigten ved brug af velfærdsteknologi. I uddannelsen kommer du til at arbejde med borgerrettede cases og metoder, der retter sig mod din praksis. Efter endt uddannelse kan du: Identificere behov, gå i dialog med og støtte borgeren i anvendelse af velfærdsteknologi.

Indhold:
Deltageren kan støtte borgeren med ikke-komplekse behov i anvendelse af velfærdsteknologi. Deltageren har kendskab til velfærdsteknologi, herunder formålet og hensigten, og har viden om tilgængeligheden på deres arbejdsplads. Desuden kan deltageren: udvælge relevant velfærdsteknologi, der kan støtte borgerens livskvalitet og selvstændighed, på baggrund af observation, viden om og vurdering af borgerens behov.gå i dialog med borgeren om relevant velfærdsteknologi.bidrage til introduktionen af velfærdteknologi hos borgeren samt inddrage relevante mono- og tværfaglige samarbejdspartnere efter behov.fremsøge og agere ud fra lokale retningslinjer og vejledninger omkring brugen af velfærdsteknologi hos borgeren.identificere og forholde sig reflekterende til de etiske dilemmaer, der kan opstå ved brugen af velfærdsteknologi hos borgeren.